Mobiil-ID та Smart-ID - в чому різниця? Переваги? Недоліки?

Mobiil-ID та Smart-ID - в чому різниця? Переваги? Недоліки?

Програма цифрової трансформації Президента Володимира Зеленського та задеклароване в її рамках рішення остаточно відмовитися від паперового документообігу та максимально цифровізувати сферу урядових послуг – причина, з якої ми вирішили ще раз повторити, в чому різниця між послугами Mobile-ID і Smart-ID.

Взагалі звичайно дивно, що ми і сьогодні все ще ніяк не відмовимось від використання карт та паролів, дивлячись на те, якими переваги мають такі доступні та зручні рішення як Mobile-ID і Smart-ID.

Що таке Mobile-ID?

Послуга Mobile-ID з'явилася на українському ринку нещодавно, а тому кількість користувачів на сьогодні недостатньо вражає.

В той самий час в країнах Балтії, до прикладу, нею на сьогодні користуються близько 160 000 осіб.

Фактично Mobile-ID це симбіоз SIM-карти та ID-карти, що дозволяє використовувати її для ідентифікації особи та отримання ряду цифрових послуг.

Mobile-ID є визнаним державою цифровим посвідченням особи, а тому засвідчений за допомогою Mobile-ID підпис має таку ж юридичну силу як і власноручний.

Іншими словами, Mobile-ID дозволяє підписувати документи і в найближчому часі голосувати на виборах.

Крім того, вже сьогодні за допомогою Mobile-ID можна підтвердити свою особистість при реєстрації та авторизації на різних сайтах порталах, онлайн банках та сайтах державних установ.

Як отримати Mobile-ID?

Щоб отримати можливість користуватися Mobile-ID вам необхідно звернутись до вашого мобільного оператора і отримати відповідну SIM-карту.

При собі необхідно мати:

Фізична особа:

● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання;

● копію довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера.

Наявність оригіналу паспорта є обов'язковою.

Юридична особа:

● копія всіх сторінок документа, який підтверджує реєстрацію юридичної особи (Свідоцтво про державну реєстрацію або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців);

● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання керівника організації;

● копія довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера керівника організації (головного бухгалтера, іншого представника);

● копію протоколу зборів про призначення або наказу про вступ на посаду керівника організації (головного бухгалтера, іншого представника).

Фізична особа – підприємець:

● копію всіх сторінок документа, який підтверджує реєстрацію фізичної особи – підприємця (Свідоцтво про державну реєстрацію або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців);

● оригінал паспорта громадянина України, або ІD-карту з копією виписки з Єдиного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання;

● копію довідки про присвоєння індивідуального ідентифікаційного номера фізичної особи – підприємця;

● копію наказу про призначення на посаду бухгалтера, якщо необхідно формувати Кваліфікований електронний підпис бухгалтера.

Оператор видасть вам SIM-карту з підтримкою Mobile-ID разом з PIN-кодами:

● PIN 1 для ідентифікації

● PIN 2 для підпису.

Після цього послугу потрібно активувати для отримання сертифікату кваліфікованого електронного підпису.

Після активації Mobile-ID для подальших операцій ID-карта більше не знадобиться.

Як працює Mobile-ID?

Mobile-ID працює як на смартфонах так і на планшетах.

Mobile-ID це апаратне рішення яке не потребує додаткового програмного забезпечення.

Вам по суті навіть не знадобиться і інтернет-з'єднання, тому, що телефон обмінюється з постачальником послуг у фоновому режимі.

Процес користування послугою виглядає наступним чином:

Авторизація в банку:

  1. Вам необхідно набрати Mobile-ID.
  2. Ввести свій ідентифікатор користувача і номер мобільного телефону у вікні, що з'явиться.
  3. На телефон прийде код перевірки, який повинен збігатися з відображеним на сайті банку, і повідомлення Mobile-ID з проханням ввести PIN1.
  4. Якщо PIN-код правильний, ви будете успішно авторизовані.

Для підтвердження банківського переказу вам необхідно буде пройти точно таку ж процедуру, але наприкінці ввести код PIN2.

Mobile-ID дозволяє також підписувати електронні документи. Для користування цією послугою вам потрібен тільки телефон.

Скільки коштує Mobile-ID?

Наразі відключити сервіс Mobile-ID пропонують всі ключові мобільні оператори України. За схемою роботи та рівнем сервісу вони схожі, відрізняються лише тарифи за обслуговування.

Київстар

Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – безкоштовно.

Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – безкоштовно.

Вартість користування послугою Mobile ID – 50 грн на місяць.

Якщо ж у абонента тариф дорожче 225 грн на місяць, то послуга буде безкоштовною.

Vodafone

Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – 100 грн.

Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – 150 грн на рік.

Вартість користування послугою Mobile ID – 15 грн на місяць.

LIFECELL

Видача нової SIM-карти з підтримкою технології Mobile ID – 100 грн.

Вартість послуги та сертифіката АЦСК фізичної чи юридичної особи – 150 грн на рік.

Вартість користування послугою Mobile ID – 20 грн на місяць, перший місяць безкоштовно.

На офіційному сайті вартість послуги вказана трохи іншим чином, але по суті процес ціноутворення відбувається за наданою нами формулою.

Що таке Smart-ID?

Smart-ID – це мобільний додаток для Android та iOS, який перетворює ваш смартфон на паспорт. Ви можете використовувати додаток Smart-ID в будь-який час і в будь-якому місці, і для цього вам не потрібні ніякі додаткові пристрої. Все, що вам потрібно – лише інтернет-з'єднання.

Послуга Smart-ID ще не представлена на українському ринку. Але в країнах Балтії кількість користувачів Smart-ID вже сягнула 2 млн.

Smart-ID (в країнах Балтії) є визнаним державою цифровим посвідченням особи, а тому Smart-ID можна використовувати для входу в систему е-послуг, інтернет-банк і для підписання документів. Підписи, поставлені за допомогою Smart-ID, мають таку ж юридичну силу як і власноручні. Підписи засвідчені за допомогою Smart-ID, визнаються в усіх країнах ЄС.

Як отримати Smart-ID?

Все, що вам потрібно для отримання можливості користуватися сервісом Smart-ID – це наявність Android або iOS смартфону або планшету, на який вам буде необхідно завантажити додаток Smart-ID в магазині додатків Google Play або Appstore.

Після цього вам буде необхідно авторизуватися в додатку і, слідуючи інструкціям, створити обліковий запис.

Для того щоб засвідчити свою особу, і завершити процедуру реєстрації вам необхідно буде взяти з собою свій державний ідентифікаційний документ, наприклад, паспорт або ідентифікаційну карту, і звернутися в своє місцеве відділення банку.

Як працює Smart-ID?

Коли послуга Smart-ID активована, то для користування вам потрібен лише пристрій з встановленим на нього додатком.

Вам не потрібні ані ID карта, ані флеш-карта, ані спеціальна SIM-карта, ані наявність окремого зчитувального пристрою.

Для авторизації в банку вам необхідно:

  1. В якості способу ідентифікації обрати Smart-ID.
  2. Ввести особистий код.
  3. Отримавши повідомлення з контрольним кодом ввести PIN-код, і все.

Як ви бачите користування Smart-ID більш зручне ніж Mobile-ID, що досягається через те, що розробники відмовилися від фізичних елементів безпеки, тобто від зберігання криптографічних ключів на SIM-карті. Ключі розподілені між додатком і сервером. А ще послугу Smart-ID можна встановити на кілька телефонів або планшетів одночасно, і клієнт може засвідчити свою особистість на всіх пристроях.

Скільки коштує Smart-ID?

На відміну від Mobile ID використання Smart-ID для користувачів цілком безкоштовне.

А той факт, що за допомогою Smart-ID можна голосувати або поставити підпис, рівноцінний власноручному робить значно більш привабливим ніж Mobile-ID.

КиевВласть